۲۸ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۳۷

استاد حوزه علمیه قم:

والدین منیت‌ها را به نفع تربیت فرزند کنار بگذارند

والدین منیت‌ها را به نفع تربیت فرزند کنار بگذارند

قم- استاد حوزه علمیه قم گفت: وقتی که فرزند پا به عرصه وجود می‌گذارد ما باید خیلی از منیت‌ها و مشکلاتی که با هم داشتیم را به نفع تربیت فرزند خود کنار بگذاریم.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علیرضا تراشیون در سخنرانی معارفی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های بسیاری از والدین این است که چگونه می‌توان یک نسل سالم و شایسته را که در مسیر دین‌داری قرار دارد تربیت کرد، اظهار داشت: در هر نظام تربیتی اولین نکته هدف‌گذاری است و ما باید برای تربیت فرزندان خود یک هدف را ترسیم کنیم و در صدد دستیابی به آن باشیم.

وی با بیان اینکه هدف از تربیت بندگی خداوند است، گفت: ما باید فرزندان خود را به‌گونه‌ای تربیت کنیم که در مسیر بندگی خدا قرار گیرند.

جبهه باطل رمز موفقیت انسان را کسب ثروت می‌داند

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه در نقطه مقابل ما جبهه باطل وجود دارد که در صدد یارگیری برای خود است، افزود: جبهه باطل می‌خواهد نسل انسان را در مسیر شیطان و مسائل مادی قرار دهد، زیرا از نگاه غرب و جبهه باطل هرچه انسان در مادیات غرق شود موفق‌تر است؛ بنابراین رمز موفقیت را داشتن ثروت دنیایی می‌داند و این اندیشه را ترویج می‌کند.

وی افزود: در جبهه حق وجود مبارک امیرالمؤمنین (ع) الگوی ما است که حتی ثروتی که دارد را می‌بخشد و فقر اختیاری را برای خود اختیار می‌کند و ترجیح می‌دهد دنیا را برای دنیا خواران بگذارد و مسیر خود را در بندگی می‌داند.

تراشیون با تأکید بر اینکه امروز دنیای زر و زور می‌خواهد فکر خود را در نسل نو نهادینه کند، افزود: جوان امروز ما در انتخاب رشته دانشگاه خود دنبال این نیست که ببیند در چه رشته‌ای می‌تواند موفق باشد و بهتر خدمت کند؛ بلکه به دنبال این است که در چه رشته‌ای بیشتر می‌تواند پول درآورد.

وی با تأکید بر اینکه در جبهه حق برنده واقعی کسی است که بندگی خدا را به‌عنوان راهبرد و هدف انتخاب کند، ادامه داد: فرزندان ما از کودکی در محیط خانه باید بدانند که آمده‌اند برای بندگی خدا؛ وقتی که هدف بندگی خدا باشد حتی مرگ هم در نگاه انسان شیرین خواهد شد؛ اما اگر هدف مادیات باشد زندگی انسان همواره همراه با ترس خواهد بود.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه تربیت متولی می‌خواهد، افزود: بر اساس آن چیزی که اسلام تعیین کرده است متولی تربیت خانواده است و نظام آموزشی بازوان تربیتی هستند؛ خانواده محور تربیت فرزند است؛ زیرا بیشترین زمان را فرزندان در کنار خانواده خود هستند.

والدین منیت‌ها را به نفع تربیت فرزند کنار بگذارند

تراشیون با بیان اینکه پدر و مادر باید در تربیت فرزندان به سه نکته اساسی توجه داشته باشند، افزود: اولین اصل این است که باید یک هماهنگی بین پدر و مادر در محیط خانه وجود داشته باشد و تقسیم نقش شده باشد؛ وقتی که فرزند پا به عرصه وجود می‌گذارد ما باید خیلی از منیت‌ها و خیلی از مشکلاتی که با هم داشتیم را به نفع تربیت نسل و فرزند خود کنار بگذاریم.

وی با بیان اینکه بسیاری از ما وقتی مهمان به خانه می‌آید اختلافات را کنار می‌گذاریم، تصریح کرد: فرزندان ما مهمان‌های خانه ما هستند و باید هوای آنها را داشته باشیم و به‌خاطر یک سری مسائل پیش‌پاافتاده به جان هم نیفتیم و ذهن خود را مشغول نکنیم و درگیر نشویم؛ زیرا با اختلاف و درگیری اولین کسی که آسیب می‌بیند فرزند است.

اختلافات باعث سقوط و بازماندن جامعه از رشد می‌شود

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت گفت: یک جامعه وقتی سقوط می‌کند و از رشد باز می‌ماند که اختلاف داخل جامعه شدت بگیرد؛ به همین خاطر امام خمینی (ره) و بعد از ایشان مقام معظم رهبری تا این اندازه تأکید بر وحدت دارند.

وی با تأکید بر اینکه ما باید به‌خاطر فرزندان خود از یک سری از خطاهای همدیگر چشم‌پوشی کنیم، افزود: هیچ خانواده‌ای را نمی‌شود پیدا کرد که زن و شوهر با هم اختلاف نداشته باشند و این جزو لاینفک خانواده است؛ ولی اسلام برای این هم یک راه‌حل ارائه کرده است و توصیه کرده که به خاطر خدا با یکدیگر مدارا، گذشت، صبر و تغافل داشته باشید.

برخی از پدر و مادرها فکرشان در تربیت سالم نیست

تراشیون نکته دوم در تربیت فرزند را حاکمیت عقل سلیم در خانواده دانست و ابراز داشت: برخی از پدر و مادرها فکرشان در تربیت سالم نیست و فرزند خود را در مسیری غیر از مسیر بندگی خدا قرار می‌دهند؛ برخی فرزند خود را تبدیل به شاخ‌های فضای مجازی می‌کنند تا دنبال‌کننده جذب کنند در حالی که این غلط است و پشت این کارها فکر سالم نیست.

وی با بیان اینکه ما باید روشی را در تربیت فرزندان خود اعمال کنیم که به نفع بچه است نه اینکه برای هوس و شهرت خودمان به بچه‌ها آسیب برسانیم، گفت: الان مشاهده می‌کنیم که والدین برای بچه ۷، ۸ ساله به این بهانه که دخترخاله‌اش موبایل دارد و دچار سرخوردگی نشود موبایل می‌خرند؛ ولی نمی‌دانند که با این کار به دست خود بچه خود را وارد آسیب‌های شدید کرده و تمام آینده‌اش را خراب کرده‌اند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر اینکه گاهی اوقات اکثریت معلوم نیست کار درستی را انجام می‌دهند، افزود: انسان باید بر اساس عقل سلیم رفتار کند نه بر اساس رفتار اکثریت.

وی با بیان اینکه تربیت یکی از ارزشمندترین کارهای عالم است و مادران نباید این وظیفه را دست‌کم بگیرند، خاطرنشان کرد: سومین نکته در تربیت، روشمند بودن است؛ انسان باید اصول تربیت را بلد باشد و روشمند کار کند؛ زیرا تربیت یک کار سطحی نیست و باید هوشمندانه و روشمند باشد.

تراشیون با بیان اینکه دوره نوجوانی از ۱۲ تا ۱۹ سالگی پرچالش‌ترین دوره زندگی است، گفت: ما اگر قرار است متولی تربیت فرزندان خود باشیم باید مطالعه کنیم و کلاس ببینیم و با افراد متخصص مشاوره کنیم.

دانستن اصول تربیتی، تربیت فرزند را لذت‌بخش می‌کند

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه ما اگر اصول تربیتی را بدانیم تربیت فرزندان لذت‌بخش می‌شود، گفت: هدف تربیت بندگی است و برای اینکه ما بتوانیم فرزندان خود را در این مسیر قرار دهیم باید تربیت متولی داشته باشد و مهم‌ترین متولی تربیت والدین هستند.

وی در پایان با اشاره به شهادت یحیی سنوار فرمانده حماس گفت: باور ما بر این است که خون‌هایی که به‌ناحق از انسان‌های خوب و افرادی که دنبال احقاق حق خود هستند و می‌خواهند کشور خود را از دست پلیدترین افراد نجات دهند ریخته می‌شود این خون‌ها جوشش دارد و می‌تواند سرزمین فلسطین را آزاد کند و به مالکین واقعی آن که مردم مظلوم فلسطین هستند برگرداند.

کد خبر 6261367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha